Inhoud
Niet alleen voor heel wat bedrijven, maar ook voor individuele professionelen geldt dat de inkomsten die ze weten te verzamelen door middel van Google Adsense een belangrijk deel uitmaken van hun totale omzet. Dit zorgt er automatisch ook voor dat er rekening wordt gehouden met deze inkomsten voor het betalen van de vaste kosten, het opzijzetten van een bepaalde reserve, etc. Dit is natuurlijk niet meer dan normaal, maar het risico bestaat dat een gedeelte van dit inkomen op een bepaald ogenblik wegvalt. Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een verandering in de policy van Google. Of misschien heb je enige tijd geen aandacht besteed aan de SEO waardoor je website in de zoekresultaten is weggezakt. In ieder geval moet je altijd rekening houden met een mogelijke terugval in Google Adsense inkomsten. Dat gezegd hebbende is het ook zo dat er verschillende manieren bestaan om het risico op een dergelijke terugval sterk te reduceren. Wil je graag ontdekken welke mogelijkheden dit zijn? Dan moet je vooral even snel verder lezen!
Waarom zijn Google Adsense inkomsten zo belangrijk?
Voordat we verder ingaan op de verschillende manieren om een terugval in Google Adsense inkomsten te voorkomen moeten we het even hebben over de reden waarom dergelijke inkomsten als zo belangrijk worden beschouwd. Eigenlijk liggen er hier verschillende redenen van aan de basis. Je kan wat dit betreft dan ook onder meer denken aan:
- Het feit dat Google Adsense inkomsten niet éénmalig, maar periodiek worden uitbetaald;
- Het feit dat deze inkomsten eigenlijk vrij eenvoudig vrij snel kunnen oplopen;
Niet alleen het terugkerende karakter, maar ook de hoogte van de inkomsten kan er in de praktijk voor zorgen dat zowel bedrijven als bijvoorbeeld ZZP’ers voor een groot deel afhankelijk worden van deze inkomsten. Wanneer er zich dan een terugval voordoet kan dat er zomaar voor zorgen dat het bedrijf hierdoor in de problemen komt. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Wil jij ook graag ontdekken hoe je dit risico sterk kan reduceren? Dat vertellen we je graag hieronder!
Hoe kan je een terugval in je Google Adsense inkomsten dan precies voorkomen?
Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen. Een terugval in je inkomsten van Google Adsense met zekerheid voorkomen is in de praktijk bijna onmogelijk. De wegen van Google zijn op dat vlak namelijk vaak ondoorgrondelijk. Dit gezegd hebbende is het wel zo dat je verschillende zaken kan ondernemen om het risico op een explosieve terugval in te kunnen perken.
1.) Hou de SEO van je website op orde
De hoeveelheid aan inkomsten die je weet te verzamelen door middel van Google Adsense zal altijd voor een groot deel worden bepaald door de positie die je inneemt in de belangrijkste zoekresultaten. Om te allen tijde de best mogelijke inkomstenstroom uit Google Adsense te kunnen realiseren moet je er sowieso voor zorgen dat je, je SEO op orde houdt. Enkel en alleen wanneer je daarin slaagt zal je kunnen vaststellen dat een (tijdelijke) daling in de voor jou meest relevante zoekresultaten kan worden voorkomen. Door gebruik te maken van de data die wordt aangeleverd door onder meer Google Analytics kan je ook enkele eventuele pijnpunten meteen aanpakken.
2.) Controleer regelmatig de geldende voorwaarden van Google Ads
Google past regelmatig de voorwaarden voor haar Google Ads programma aan. Op het ogenblik dat je website niet langer aan deze (aangepaste of uitgebreide) voorwaarden kan voldoen kan dat al snel leiden tot een terugval in Adsense inkomsten. Je loopt in principe ook altijd het risico om in dat geval tegen een ban aan te lopen. Een dergelijke ban is de grote vrees van heel wat online ondernemers omdat ze niet bepaald eenvoudig ongedaan kan worden gemaakt. Voorkomen is wat dit betreft dus zeker beter dan genezen. Zorg er dus voor dat je regelmatig even grondig de actuele Google Ads voorwaarden raadpleegt waar je als publisher aan dient te voldoen.
3.) Hou de content op je website waardevol & actueel
Tot slot, niet alleen voor je bezoekers, maar zeker ook voor zoekmachine Google geldt dat ze veel belang hecht aan de kwaliteit van de content die je aanbiedt op je website of weblog. Op dit vlak is het van belang om jezelf regelmatig de vraag te stellen of je website op inhoudelijk gebied nog steeds genoeg meerwaarde weet te realiseren of niet. Is dat niet het geval? Dan is het mogelijks tijd om in te grijpen. De kans dat je website anders na verloop van tijd op minder interesse zal kunnen rekenen onder je doelgroep is namelijk meer dan aanzienlijk. Het spreekt voor zich dat een dergelijke afname op vlak van interesse ook kan leiden tot inkomstenverlies en dat wil je uiteraard voorkomen.