Inhoud
Het maken van een landingspagina gaat doorgaans wat anders dan het maken van andere pagina’s op je website. Het is daarom goed om je bewust te zijn van wat je landingspagina is, wat het doel ervan is en hoe je dit het beste kan maken.
In dit artikel geef ik je meer informatie over landingspagina’s. Hoe je landingspagina’s kan maken, wat je doel is van de pagina en waar zo’n pagina nou eigenlijk aan moet voldoen.
Wat is een landingspagina
Een landingspagina is een pagina op je website waar je bezoekers naartoe stuurt. Eigenlijk is elke pagina op je site dus een landingspagina.
Landingspagina’s zijn vaak echter net wat anders dan gewone pagina’s, ten minste als je met marketeers praat. Bij landingspagina’s ben je namelijk heel bewust bezig om verkeer naar specifiek die pagina te sturen.
Het doel van een landingspagina is ook meer commercieel van aard. Je wilt uiteindelijk iets bereiken. Bijvoorbeeld het verkopen van een product, dat iemand contact met je opneemt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief en meer.
Doel van een landingspagina
Het doel van een landingspagina is dus meer commercieel gericht. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker een actie onderneemt terwijl hij of zij op je landingspagina is. Een andere term die ook wel eens voor een landingspagina wordt gebruikt is daarom een conversiepagina. Het doel van de pagina is immers om een bezoeker te laten converteren.
Je wilt de bezoeker op een landingspagina naar het doel toe wijzen. Of dat nou een aankoop is, achterlaten van contactgegevens of inschrijven op een nieuwsbrief. Daarom bouw je de hele pagina rondom dat doel toe.
Zo zal je geen afleiding op de pagina willen hebben, bijvoorbeeld een link naar een andere (landings)pagina. Zo zal je vaak zien dat het menu op een landingspagina erg beperkt is en dat er een duidelijke call-to-action aanwezig is.
Landingspagina’s zijn dus gewoon pagina’s met een duidelijk doel, en eigenlijk alleen dat doel. Met uitzondering van je homepage (die is er vaak ook om gebruikers door te sturen naar andere pagina’s), kan je elke pagina op je site gaan zien als een landingspagina. Maar misschien is het makkelijker om er met eentje te beginnen, als je nog een beginner bent als het aankomt op met maken van een landingspagina.
Landingspagina voorbeelden
Er zijn verschillende redenen waarom je een landingspagina nodig hebt. Enkele voorbeelden zijn als volgt:
- Je wilt een product verkopen en hebt een verkooppagina nodig
- Opt-in pagina voor het verzamelen van emailadressen voor je maillijst
- Pagina voor het aanvragen van offertes
- Inschrijfpagina voor het verzamelen van mensen voor je webinar/evenement
- Betaalpagina (ook belangrijk dat mensen hier niet afgeleid worden van het doel)
Daarnaast kan je ongetwijfeld nog een paar andere dingen bedenken die interessant zijn. Vergeet ook zeker die laatste niet (de betaalpagina). Veel mensen vergeten wel eens om daar ook een goede landingspagina van te maken, omdat ze denken dat mensen toch al bij het einde van de funnel zijn gekomen.
Landingspagina maken software
Landingspagina’s maken kan je helemaal zelf doen, maar het is vaak handiger om daar al bestaande software voor te gebruiken. Zo kan je vaak ook al van bestaande templates gebruik maken. Bovendien heeft lang niet iedereen kennis om van scratch een landingspagina te maken, dus voor velen is software daarin een ideale uitkomst.
Er zijn verschillende soorten software die je hiervoor kan gebruiken. Een bekende, en Nederlandse, versie hiervan is Phoenix (lees onze review). Met Phoenix kan je makkelijk een website maken, zonder zelf te hoeven programmeren of iets dergelijks. Daarnaast heeft het ook direct een ingebouwde functie om landingspagina’s te maken.
Phoenix biedt je een handige editor waar je makkelijk kan slepen met functies om zo de beste landingspagina te maken. En uiteraard hebben ze ook voldoende voorbeelden om inspiratie mee op te doen of om zelf te gebruiken (dus een landingspagina hebben zonder hem zelf te hoeven maken!).
Phoenix is software gemaakt door de heren van IMU, hele bekende spelers als het gaat om internet marketing in Nederland. Ze weten waar ze het over hebben, en hun tools ook. Het fijne is dat je het gratis kan proberen.
Landingspagina maken WordPress
Mocht je al een eigen website hebben, dan is Phoenix waarschijnlijk geen ideale software voor jou. Het is namelijk een alles in 1 pakket voor het maken van een website.
Maar ook als je al een website hebt, zeker een WordPress website, zijn er tal van mogelijkheden om landingspagina’s te maken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Leadpages
- Divi
- Elementor
1. Landingspagina’s maken met Leadpages
Leadpages is een van de bekendste makers van software voor landingspagina’s. Het heeft een plugin waardoor het samen met WordPress gebruikt kan worden, maar dat hoeft niet. Zonder WordPress site kan je het ook gebruiken.
Het is een drag en drop builder, waardoor je gewoon iets kan aanklikken en verschuiven, om zo de mooiste landingspagina’s te maken. Verder heeft het integraties met alle belangrijke marketing tools.
2. Divi plugin gebruiken
Divi heeft al kant en klare templates liggen die je kan gebruiken of deels kan gebruiken om landingspagina’s te maken voor je eigen website. Ook dit is weer zo’n drag en drop builder.
Divi is onderdeel van Elegant Themes, een bedrijf wat al jaren actief is bij het maken van WordPress thema’s en plugins. Het is daarnaast ook een van de populairste plugins voor het maken van templates binnen WordPress.
3. Elementor plugin gebruiken (gratis)
Elementor is ook weer een plugin voor WordPress voor het maken van templates voor je site, waaronder dus landingspagina’s. Bij Elementor vind je ook al kant en klare templates die je kan gebruiken of waar je inspiratie mee op kan doen en je eigen twist aan kan geven.
Veel bestaande thema’s werken goed samen met Elementor, en hebben soms al de vereiste dat je een gratis versie van Elementor hebt. Mocht je dus op zoek zijn naar een gratis optie, dan kom je met Elementor ook al een heel eind.
Geheim van de beste landingspagina’s
- Het is ontzettend belangrijk dat een landingspagina een duidelijk doel heeft. Zo weet de bezoeker direct waar het over gaat, wat die heeft aan wat je probeert to promoten en heb je hiermee de grootste kans dat de bezoeker converteert.
- Laat duidelijk de USPs (unique selling points) terugkomen in je verhaal. Je moet de bezoeker immers nog overtuigen.
- Keep It Simple Stupid (KISS): een duidelijk landingspagina is eentje zonder te veel toeters en bellen.
- Blijf testen: maak gebruik van A/B-tests om landingspagina’s te maken en testen en te kijken welke het beste voor jou verkeer werkt.