Inhoud
Google Adsense staat er sinds jaar en dag om bekend één van de eenvoudigste manieren te zijn om online geld te verdienen met je website. Dit is deels het gevolg van het feit dat je deze advertenties in principe perfect in elke website of blog kan opnemen. Bovendien is het zo dat je met een minimum aan investeringen toch een zeer mooie bron van inkomsten kan realiseren.
Voor heel wat mensen die over een website of een blog beschikken geldt dat ze reeds gebruikmaken van de mogelijkheden van het Google Adsense advertentiesysteem. Zij zijn echter op zoek naar manieren om hun inkomsten uit dit advertentieprogramma (nog meer) te verhogen.
Wij hebben op deze pagina een aantal interessante tips op een rijtje gezet die je hier zeker bij kunnen helpen.
1. Denk goed na over de plaatsing van je advertenties
Er zijn heel wat verschillende plaatsen op je website die in aanmerking kunnen komen voor het plaatsen van de Google Adsense advertenties. Lang niet al deze plaatsen zijn echter even interessant. In principe bestaat er één gouden regel en dat is dat je er goed aan doet om je advertenties op een zo natuurlijk mogelijke manier in je website of blog te integreren.
Dit zorgt er in de praktijk doorgaans voor dat ze zijn terug te vinden tussen of in ieder geval in de buurt van content. Enkele populaire plaatsen waar je advertenties van Google Adsense kan neerzetten zijn onder meer:
- In de menubar aan de zijkant van de website;
- Bovenaan in de header;
- Tussen het content gedeelte en de header.
Je moet er wel rekening mee houden dat Google verschillende voorwaarden heeft opgesteld voor wat de plaatsing van haar advertenties betreft. Dit betekent onder meer dat je niet de verwarring mag scheppen dat de advertenties deel uitmaken van de content. De zoekgigant heeft hiervoor zelf verschillende veranderingen doorgevoerd om dit duidelijk te maken, maar ook voor jou als publisher zijn er enkele voorwaarden om rekening mee te houden. Het laatste wat je uiteraard zal willen is hierdoor een ban riskeren. Verdiep je dus zeker even goed in de hiervoor geldende voorwaarden.
2. Maak gebruik van de beste formaten voor je advertenties
Het spreekt voor zich dat je advertenties kan weergeven in verschillende formaten. Dat geldt ook voor de mogelijkheden die het Google Adsense systeem te bieden heeft. In principe kan je volledig zelf bepalen welke afmetingen je gaat gebruiken voor jouw advertenties. Dit gezegd hebbende valt het in de praktijk wel op dat verschillende formaten de sterke voorkeur van marketeers wegdragen. Het gaat hierbij concreet om de onderstaande:
- 300 x 250;
- 336 x 280;
- 160 x 600.
Een zeer populair formaat de voorbije jaren is ook 468 x 60 pixels. We begrijpen waarom veel mensen dit een interessant formaat vinden, alleen heeft dit als nadeel dat het een bannerformaat is. Dit zorgt er voor dat ze eigenlijk niet voldoende prominent in de pagina aanwezig is. Dat geldt wel voor de andere formaten die hierboven werden aangegeven. Het risico bestaat bij deze advertentie dus dat ze onvoldoende conversie zal weten te realiseren. Dit is wel iets om rekening mee te houden.
3. Controleer de relevantie van de advertenties
Van cruciaal belang om rekening mee te houden is dat de advertenties die worden getoond relevant moeten zijn aan de doelgroep. Hier moet echter een kanttekening bij worden gemaakt. Voor Google evenals voor andere partijen geldt namelijk dat ze ook gebruikmaken van gepersonaliseerde advertenties.
Dit kan als gevolg hebben dat bepaalde advertenties die jij ziet bij het bezoeken van je website of blog niet dezelfde zijn als degene die anderen zien. Hier hoeft op zich uiteraard echter helemaal niets mis mee te zijn.
4. Google Analytics gebruiken is geen overbodige luxe!
Meten is weten. Dit geldt zeker voor het moment waarop je er voor kiest om advertenties in je website of blog te gaan integreren. Het gebeurt in de praktijk nog steeds veel te vaak dat mensen de conversieratio’s van hun advertenties niet (voldoende) in het oog houden. Nochtans is dit zeer belangrijk. Voor het merendeel van de websites die Google Adsense inkomsten genereren geldt namelijk nog altijd dat ze een significante hoeveelheid mislopen doordat er sprake is van het onvoldoende uitvoeren van metingen. Nochtans is Google Analytics volledig gratis te gebruiken.
Er is dus werkelijk geen enkele reden om er niet voor te kiezen om je advertenties te meten met behulp van dit programma. Door deze waardevolle data vervolgens te gaan evalueren en op basis daarvan de nodige aanpassingen te gaan maken zal je merken dat je jouw advertentie-inkomsten snel een meer dan behoorlijke boost zal kunnen geven.